Minibilresa på Österlen!

Den här dagen har varit lång, vi har gjort väldigt mycket!

Vi kom iväg halv två och då började vi köra mot vårt mål. Kivik!
Vi ksulle till Café Annorlunda men innan dess skulle vi promenera på stens huvud. Där skulle man gå upp på en topp där man till slut fick mils utsikt!
Planen var också att vi skulle till Kivikv Musteri. För er som inte vet så är det en butik där de säljer de allra godaste safterna, marmeladerna och den godaste cidern. Har jag sagt att Österlen också är en av de vackraste plasterna i skåne? Det är det!
Men iallafall, vi körde på väg till våra mål. När vi kommer till Sjöbo så ser mamma en affär som har leksaks outlet och där stannar vi. I en timme...
Vi köpte en massa skit som vi egentligen inte behövde
Efter det stannade vi och köpte grönsaker och frukt på en självodlande gård, där allting var utan besprutningar och medel. Tomaten smakade fantastiskt, hallonen också! Sen stannade vi vid vägen och köpte färskpotatis där man betalade själv.
När vi sen var på väg till Kivik så såg vi en skylt där det stod: Österlen Chocklad och jag började se ett ställe med massa chocklad, där det luktade chocklad och där man nästan hörde chocklad. Och mamma som själv är chocklad fanatiker ville också dit. Så vi körde dit. Och det var som jag tänkte! Det luktade chocklad av den finaste sorten och all chocklad överföll rummet. Klart att det var dyrt men det var fan värt det! Vi köpte lite tryfflar och lite ovanliga sorters chocklad i lösvikt. Jag köpte en stålask med äkta kraftig lakrits som kostade 65kr (för 40g) Jag lovade mig själv att jag skulle spara tills dage då den gick ut (2014). För det var dyr och exklusiv lakrits som man inte kunde få tag på någon annastand (italien kanske)
Mums!
Sen var klockan mycket. Vi var hungriga, trötta och Carl behövde ammas. Vi stannade på ett café som hette: Café Madamme Blå
Jag åt en riktigt god focaccia med salami, brie och grönsaker. Jag drack lingonsaft till!
När vi fortfarande inte hade kommit till målet och vi var på väg så ville mor stanna på en loppis vid vägen. Den var allt annat än fin. Sjaskig och blaskig var den. Det var en polska som visade oss ner i källaren, hon sa bara varsågod och ja, ja, ja tusen gånger. Det stank unket i källaren och kläderna var bara det man inte ville ha. Vi gick snabt därifrån med rynkade näsor!
Jag började förstå att vi inte skulle hinna till målet. Jag som ville ha lingondricka och fläderblomssasft
Men mamma och Peter bestämde sig för att åka dit fast att de stängde om hmm.... sju minuter. De ville vara säkra på att vi skulle hitta dit när vi väl skulle dit, år 2037!
Enligt mig så åkte vi bara dit för att fresta mig, för att jag skulle få se alla andra kyckliga människor som lastade bilen full med ton av marmelad och sylt! Det kändes så...
Kunde man inte sova i Kivik och sen åka dit nästa morgon!?
Det ända som stoppade oss var att jag hínte hade mina glasögon (dumma mig!) men också Carl. Han behövde komma hem och sen hade hotellen dessutom kanske inga spjälsängar till bebisar. Synd, för det hade vaerkligen varit att leva livet, ta tillfället i akt! (och allt annat man nu säger)
Men nä, inte idag.
Istället åt vi på en restaurang där alla servetörer behandlade en illa pga det satt ett kändispar bakom oss. Då skulle man skita i alla andra då ja! Jag blev så arg. De är samma personer som oss andra, det är bara det att de tjänar pengar på att visa upp sig. Jag hatar det! Ska alla andra lida bara för att de av en ren slump har blivit kända!? Det ör så jävla patetiskt!
Mamma fick inte ens sin cola som hon faktiskt hade beställt! Och alla tre servetörerna gick till paret tre gånger var och frågade om det smakade bra, men oss kunde de inte ens fråga EN gång!?
Men maten var väl god...
Efter ett dumt restaurangbesökså körde vi hemåt. Tills vi upptäckte att Neans sommarstuga låg några meter ifrån där vi körde. Så vi körde in för att säga hej. Jag fick mitt tjejsnack med Nean och mamma fick äntligen se paradiset!
Nu sitter jag i bilen och jag är trött. Vi kör genom dimma, man luktar det och jag känner fukten mot benen. Konstigt!
Denna dagen har varit något att minnas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0