Min dag igår :)

Igår vaknade jag klockan 11. Jag gick ut i köket tog en skål flingor, gick in på mitt rum och tände levande ljus. sen satte jag på mysig jazz. jag satte mig bekvämt i min säng och bara myste. det var urhärligt!!! efter en timme eller två så tog jag ett oljebad. där låg jag i en timme. Ååh vad underbart!

Senare på kvällen bakade jag amerikanska cookies.

Här kommer receptet §

Du behöver:

  • 125g mjukt smör
  • 1 dl råsocker (nyttigare än strösocker)
  • 1 ekologiskt ägg
  • 1 1/2 dl vetemjöl
  • 1/2 dl havregryn
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 100g mörk kvalitets chocklad 70% t.ex premium 70% mörk
  • Skal av 2 apelsiner
1. Vispa smör och råsocker krämigt och rör i ägget.
2. Blanda vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt och vänd ner i smeten
3. Hacka chockladen grovt (dvs inte så små bitar) riv skalet och blanda med degen
4. Forma degen till en rulle (cirka fem cm i diameter) och rulla in den i bakplåtspapper. frys den i ca 35 minuter. TIPS! Tänk på att degen är väldigt kletig när den inte är fryst så var försiktig när du ska forma den. det är väldigt svårt.
5. Sätt ugnen på 180 grader.
6. Skiva rullen i 1cm tjocka skivor och lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper. Eller gör som jag gjorde. Skiva rullen i 1cm skivor och rulla ihop det till en boll. När du har "bollat" alla så platta till dem så att dem ser ut som små kakor.
7. Grädda kakorna gyllene i mitten av ugnen i cirka 12 min


Resultat: Ja, jag gjorde då de här kakorna. Jag tyckte att det var urkul att göra. Ett minus var bara ett den var så himla jobbig att göra, då när man skulle typ rulla den. den kletade på allting ju!!!! Men jag tror att man kan rulla den lite extra efter att den hat frysts så att man får rätt form.
Kakorna var urgoda. Riktigt riktigt goda. Men dem var pyttelite beska. Så om du inte gillar vuxensmak så lägg i lite mer socker.
Jag tycker att det är värt ett försök att få till att baka detta receptet. En regnig dag någon gång. Bara ta på dig förklädet och börja!!!
Jag ger dessa kakorna: 4: F av 5


F F F F



En bild kommer snarast.... <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0